Zasady dotacji obowiązujące od 1 stycznia 2024 r.
URZĄDZENIE | MAKSYMALNE KWOTY DOFINANSOWANIA | |
osoby fizyczne, osoby prawne, przedsiębiorcy | wspólnoty mieszkaniowe | |
Kolektory słoneczne | 7 000,00 zł | 40 000,00 zł |
Pompa ciepła dwufunkcyjna CWU i CO | 25 000,00 zł | 52 500,00 zł |
Wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła | 20 000,00 zł | 20 000,00 zł |
Ogniwa fotowoltaiczne pierwsza instalacja | 20 000,00 zł | 70 000,00 zł |
Ogniwa fotowoltaiczne pierwsza instalacja (przy spełnieniu warunków dotyczących systemu grzewczego) | 35 000,00 zł | _________ |
Ogniwa fotowoltaiczne rozbudowa (przy spełnieniu warunków dotyczących systemu grzewczego) | 15 000,00 zł | _________ |
Kocioł grzewczy na gaz | 8 000,00 zł | 18 000,00 zł |
Kocioł grzewczy na pellet | 8 000,00 zł | 8 000,00 zł |
Pompa ciepła CWU | 7 000,00 zł | 7 000,00 zł |
Kocioł grzewczy na paliwo stałe | 8 000,00 zł | 8 000,00 zł |
- Wnioski można składać do 31 lipca danego roku.
- Dofinansowaniu podlegają wyłącznie urządzenia, które zostaną zakupione i zamontowane po przyznaniu dotacji i podpisaniu umowy z Gminą Kleszczów. Wszelkie koszty poniesione przed podpisaniem umowy nie podlegają dofinansowaniu, nawet, gdy został już złożony wniosek.
- Zakres rzeczowy i finansowy urządzeń objętych umową winien być zgodny z wnioskiem złożonym przez Dotowanego.
- Termin zakończenia realizacji zadania dla wszystkich wniosków kończy się z dniem 15 listopada danego roku.
- Po roku od zamontowania urządzenia należy złożyć druk „Informacja o ilości wyprodukowanej energii elektrycznej / cieplnej przez urządzenie”. Dodatkowo beneficjenci, którzy złożyli wniosek do 6 lipca 2021 roku zobowiązani są do złożenia tej informacji również po 5 latach.
- W przypadku dofinansowania urządzenia służącego do ogrzewania budynku powstaje obowiązek likwidacji nieekologicznych pieców np. węglowych nie spełniających 5 klasy wg normy PN – EN 303 – 5:2012.
- DLA WNIOSKÓW ZŁOŻONYCH DO 6 LIPCA 2021 r. (włącznie) budynek musi być ogrzewany wyłącznie pompą ciepła, kotłem gazowym w przypadku otrzymania dofinansowania do ogniw fotowoltaicznych:
- w kwocie powyżej 20000,00 zł;
- do rozbudowy instalacji (system grzewczy zgodny z regulaminem od dnia złożenia wniosku).
- DLA WNIOSKÓW ZŁOŻONYCH PO 7 LIPCA 2021r. budynek musi być ogrzewany wyłącznie pompą ciepła, elektrycznym urządzeniem grzewczym, w tym piecem elektrycznym, gazowym urządzeniem grzewczym, w tym kotłem gazowym, kotłami grzewczymi, które spełniają co najmniej 5 klasę wg normy PN-EN 303-5:2012 w przypadku otrzymania dofinansowania do ogniw fotowoltaicznych:
- w kwocie powyżej 20000,00 zł (wszystkie wnioski złożone do 18 maja 2022 r. oraz po 1 stycznia 2024 r.);
- w kwocie powyżej 15000,00 zł (wszystkie wnioski złożone po 27 maja 2022 r. do 31 lipca 2023 r.);
- do rozbudowy instalacji (system grzewczy zgodny z regulaminem od dnia złożenia wniosku).
Przed przystąpieniem do procedury uzyskania dofinansowania należy zapoznać się z poniższymi uchwałami
- Obwieszczenie Rady Gminy Kleszczów z dnia 28 czerwca 2023 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu uchwały w sprawie ustalenia zasad dofinansowania ze środków budżetu Gminy Kleszczów zakupu i montażu urządzeń ograniczających emisje zanieczyszczeń w budynkach położonych na terenie Gminy Kleszczów
- Uchwała NR LXVII/785/2023 RADY GMINY KLESZCZÓW z dnia 24 listopada 2023 r. o zmianie uchwały w sprawie ustalenia zasad dofinansowania ze środków budżetu Gminy Kleszczów zakupu i montażu urządzeń ograniczających emisje zanieczyszczeń w budynkach położonych na terenie Gminy Kleszczów
- Uchwała nr LXX/831/2024 Rady Gminy Kleszczów z dnia 29 lutego 2024 r. o zmianie uchwały w sprawie ustalenia zasad dofinansowania ze środków budżetu Gminy Kleszczów zakupu i montażu urządzeń ograniczających emisje zanieczyszczeń w budynkach położonych na terenie Gminy Kleszczów
Zgodnie z Regulaminem dofinansowaniu podlegają
- kolektory słoneczne,
- pompy ciepła dwufunkcyjne CWU i CO,
- wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła,
- ogniwa fotowoltaiczne,
- kotły grzewcze n a gaz,
- kotły grzewcze na biomasę w tym pelet,
- pompy ciepła CWU,
- kotły grzewcze na paliwa stałe
Podmiotami uprawnionymi do uzyskania dotacji są
- osoby fizyczne,
- wspólnoty mieszkaniowe,
- osoby prawne,
- przedsiębiorcy.
Dotacja może być udzielona odbiorcom końcowym, którzy dysponują tytułem prawnym do nieruchomości lub jej części (wynikającym w szczególności z prawa własności, użytkowania wieczystego, ograniczonego prawa rzeczowego, stosunku zobowiązaniowego, zarządu). W przypadku gdy wnioskodawca nie jest właścicielem nieruchomości wymagana jest pisemna zgoda właściciela budynku/lokalu na realizację prac objętych wnioskiem bądź pełnomocnictwo udzielone przez właściciela nieruchomości.
Ww. podmioty mogą uzyskać dofinansowanie maksymalnie dla trzech budynków.
Procedura otrzymania dofinansowania
1. Wybór instalacji oraz znalezienie wykonawcy
Gmina nie narzuca Beneficjentom wyboru konkretnych firm i rozwiązań, chcemy jednak, żeby każdy wybrał najlepszą dla siebie instalację i wykonawcę na podstawie zebranych ofert. Dlatego przygotowaliśmy formularz oferty, z którego dowiecie się Państwo najistotniejszych informacji o dostawcy oraz oferowanych parametrach instalacji. Po wybraniu najkorzystniejszej oferty przystępują Państwo do podpisania umowy pomiędzy dostawcą instalacji i beneficjentem. Umowa ta ma ułatwić Państwu działanie i jednocześnie uchronić przed propozycjami często niekorzystnych umów przedkładanych przez sprzedawców albo ich brakiem. Prosimy o rozważne planowanie zadania, ponieważ przekazujemy Państwu środki publiczne, za które przejmujecie odpowiedzialność. Także w Państwa interesie jest takie przeprowadzenie inwestycji, aby była jak najlepiej dopasowana do warunków środowiskowych, charakterystyki budynku itp. oraz by przeznaczone środki służyły przede wszystkim poprawie stanu środowiska, zwłaszcza w Waszym najbliższym otoczeniu. Ważne jest uważne śledzenie ofert i opinii użytkowników podobnych urządzeń, aby nie podejmować pochopnych decyzji np. pod wpływem reklamy, bez wcześniejszego rozeznania rynku. W celu ułatwienia kontaktu właścicielom nieruchomości z firmami wykonawczymi zakładamy listę wykonawców zainteresowanych oferowaniem swoich usług na terenie gminy. Lista jest otwarta i należy ją traktować jako pomocniczą. Wykonawcy są zamieszczeni na liście według kolejności zgłoszeń. Gmina nie ponosi odpowiedzialności za wiarygodność zgłoszonych firm.
UWAGA
Podczas wyboru wykonawcy oraz rodzaju urządzenia należy pamiętać o obowiązku zamontowania urządzenia monitorująco-sterującego, które pozwoli odczytać ilość wyprodukowanej energii elektrycznej / cieplnej. Warunek ten nie dotyczy urządzeń, które posiadają wbudowaną taką funkcję.
2. Złożenie wniosku o dofinansowanie
Zainteresowany podmiot składa WNIOSEK O DOFINANSOWANIE akceptując tym samym Regulamin przyznawania wsparcia. We wniosku zaznacza się rodzaj planowanego urządzenia oraz szacuje koszty zadania. Do wniosku należy dołączyć wymagane oświadczenia oraz kopię umowy z dostawcą urządzenia wraz z załącznikami wg naszego wzoru. Wniosek podlega weryfikacji. Wniosek wraz z załącznikami należy złożyć w Urzędzie Gminy w Kleszczowie do 31 lipca danego roku.
3. Zawarcie umowy z Gminą Kleszczów
Na podstawie prawidłowo złożonego wniosku wraz z załącznikami zostaje podpisana umowa o dofinansowanie. Umowa określa całkowitą wartość zadania i maksymalną wartość dofinansowania – zgodnie ze złożonym wnioskiem. Od dnia podpisania umowy z Gminą Kleszczów można montować urządzenie oraz dokonywać rozliczenia z wykonawcą.
4. Realizacja inwestycji
Gmina Kleszczów wypłaca dofinansowanie po realizacji zadania na podstawie poprawnie złożonego „PROTOKOŁU ODBIORU KOŃCOWEGO I PRZEKAZANIA DO UŻYTKOWANIA”. Zamontowane urządzenia muszą być zgodne z umową, którą dotowany zawarł z wykonawcą – jest to ważne aby wypłacić dofinansowanie. Wraz z protokołem należy dostarczyć dokumentację fotograficzną potwierdzającą zamontowanie urządzenia – wydrukowane zdjęcia (mogą być wszystkie na 1 kartce A4 – ważne aby były czytelne tabliczki znamionowe):
- W przypadku ogniw fotowoltaicznych:
- zdjęcie tabliczki znamionowej od paneli fotowoltaicznych,
- zdjęcie wszystkich zamontowanych paneli fotowoltaicznych,
- zdjęcie zamontowanego inwertera,
- zdjęcie tabliczki znamionowej od tego inwertera;
- W przypadku pompy ciepła:
- zdjęcie zamontowanej jednostki wewnętrznej,
- zdjęcie tabliczki znamionowej od tej jednostki wewnętrznej,
- zdjęcie zamontowanej jednostki zewnętrznej,
- zdjęcie tabliczki znamionowej od tej jednostki zewnętrznej;
- W przypadku pozostałych urządzeń:
- zdjęcie zamontowanego urządzenia,
- zdjęcie tabliczki znamionowej od tego urządzenia.
UWAGA
- Montaż urządzeń wyłącznie do 15 listopada danego roku w którym podpisano umowę o dofinansowanie z Gminą Kleszczów.
- Data odbioru z protokołu to data od której dotowany zobowiązuje się eksploatować urządzenie.
5. Rozliczenie zadania
Po rozliczeniu się z wykonawcą należy złożyć do Urzędu Gminy w Kleszczowie „SPRAWOZDANIE Z WYKORZYSTANIA DOTACJI” wraz z kserokopią faktury / rachunku. W przypadku płatności gotówkowej, faktura lub rachunek musi posiadać adnotację „zapłacono gotówką”, „zapłacono”, „zapłatę otrzymałem”. W przypadku płatności bezgotówkowej, należy dostarczyć również potwierdzenie dokonania przelewu na rzecz wykonawcy. Ostateczny termin na złożenie sprawozdania mija 15 grudnia.
UWAGA
- Z faktury (pole dotyczące nazwy towaru lub usługi) musi jasno wynikać, że dotyczy ona zakupu i montażu urządzenia będącego przedmiotem dofinansowania. W innym przypadku dokument może zostać odrzucony.
- W przypadku NIEZAMONTOWANIA URZĄDZENIA również należy złożyć do Urzędu Gminy w Kleszczowie „Sprawozdanie z wykorzystania dotacji”. Ostateczny termin na złożenie sprawozdania mija 15 grudnia.
6. Kontrola realizacji zadania
Należy pamiętać, że w okresie 5 lat od daty zamontowania urządzenia:
- Podmiot, który uzyskał częściowy zwrot kosztów nie może zmieniać miejsca instalacji na inny budynek, sprzedawać, darować innej osobie itp. dofinansowanego urządzenia,
- Komisja, może dokonać kontroli sposobu eksploatacji w/w urządzenia
- Beneficjenci zobowiązani są do przechowywania pełnej dokumentacji dot. przyznanej refundacji poniesionych kosztów.
- Dotowany jest zobowiązany do wykonywania corocznych przeglądów serwisowych.
- Po roku i po 5 latach od zamontowania urządzenia należy złożyć „Informację o ilości wyprodukowanej energii elektrycznej / cieplnej przez urządzenie”. Dla wniosków złożonych po 7 lipca 2021 roku obowiązek ten powstaje tylko po roku od zamontowania urządzenia.
- Po otrzymaniu dofinansowania do pompy ciepła dwufunkcyjnej, kotła gazowego, kotła na pellet lub kotła na paliwa stałe został trwale zlikwidowany nieekologiczny piec np. węglowy nie spełniający 5 klasy wg normy PN-EN 303-5:2012, o ile się tam znajdował.
Informacja dla przedsiębiorców zainteresowanych oferowaniem swoich usług mieszkańcom gminy Kleszczów
Można zgłaszać swoje dane kontaktowe oraz rodzaj oferowanych urządzeń na email: lidiag@kleszczow.pl. Zostaną one zamieszczone w dokumencie „Lista wykonawców” na tej stronie.
Więcej informacji w Urzędzie Gminy w Kleszczowie – pokój 25 (II piętro), telefon 44 731 66 37.